شورای هیئات مذهبی شهرستان قوچان

اعضای ششمین دوره شورای هیئات مذهبی شهرستان قوچان

1- رئیس شورا: احمد داغستانی

2- نایب رئیس شورا: نعمت الله قنبری نیا

3- دبیر شورا: داود سه یک کار

4- مسئول امور مالی: سیدمرتضی حسینی

5- بازرس و مسئول امور پشتیبانی: مهدی قاسم زاده

کلمات کلیدی

⭕️ اهمیت تشکل های دینی ، جهادی و مذهبی و فضای مجازی برای مقابله با کرونا 

#کرونا

#فضای_مجازی

#تشکل_های_دینی_جهادی_و_مذهبی

 🔵 1⃣: با پدید آمدن ویروس کرونا که در آینده بعید هم نیست که از این دست بیماری‌ها ، بشر را سرگردان خود نماید، آن چه که پیش‌بینی می‌شود :این است که فضای مجازی حکمرانی بلامنازع خواهد شد .

 🔵 2⃣ : آنچه که این ویروس در شرایط کنونی با خود به همراه آورده است یک نوع #گسست_اجتماعی است که البته نظام دینی و جهادی جمهوری اسلامی این نوع گسست را تبدیل به نوعی جهاد و همبستگی نمود. ( تبدیل مساجد پایگاه های بسیج و هیات مذهبی به کارگاه تولید ماسک ضد عفونی معابر و...)

🔵 3⃣: فضای مجازی سالهاست که زندگی ما را تحت شعاع خود قرار داده است و این عدم آمادگی و غفلت، باعث ضرر و زیانی مضاعف شده است، هم عدم رویارویی درفضای مجازی ،هم عدم صحنه گردانی در این فضا ،آنجاست که اهمیت کلام مقام معظم رهبری صد چندان می شود که ایشان می‌فرمایند :اگر بنده رهبر نبودم خودم مدیریت فضای مجازی را به عهده می‌گرفتم .

🔵4⃣ : دلایل متقن و فراوانی وجود دارد که جهان زیست ما به ناچار، همانطور که اشاره شد، حکمرانی فضای مجازی را بپذیرد که اینچنین نیز هست( تحصیل اشتغال و سایر ارتباطات اجتماعی) و نکته مهم‌تر این است که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری در روز عید مبعث که فرمودند و اشاره کردند که ما در فضای مجازی باید قوی باشیم شاید اشاره به این نکته باشد واین سوال که آیا: ما در فضای مجازی بازیگردان هستیم یا بازیگر؟ 

 🔵5⃣ : این فرضیه هم دور از نظر نیست که این ویروس منحوس اما #هوشمند از همان آغاز با هدف ایجاد گسست اجتماعی از یک طرف و شکل‌دهی به پیوست و انسجام مجازی و کلبه الکترونیکی از طرف دیگر مهندسی و مدیریت شده باشد.

🔵6⃣: و اینکه هرچه زمان جلوتر می‌رود تکنولوژی ارتباطی پیشرفته و فراگیرتر می‌شود. طبیعتا صحنه‌های رقابت‌ها و هماوردی کشورها نیز تغییر می کند و در این میان مجموعه‌هایی دست برتر را خواهند داشت که الزامات این تغییرات را بهتر درک کرده و روش‌های خود را روزآمد می‌نمایند. 

🔵7⃣: متاسفانه امروز کرونا ،امکان راهبردی حضوری و چهره به چهره را از ما گرفته ، و برگزاری اجتماعات مذهبی و سنتی که ریشه در فرهنگ کهن اسلام دارد را از ما سلب نموده است. این که در فضای مجازی باید قوی باشیم این است که باید با استفاده از شیوه‌های نو و جدید همچنان صحنه گردان باشیم. 

 انشا الله به زودی با شکست کرونا ما باید به این سمت حرکت کنیم که علاوه بر برگزاری اجتماعات سنتی و مذهبی که نعمتی بی‌بدیل است،نیز از شیوه های نوین استفاده کنیم. امروزه فضای مجازی می تواند بستری مناسب را با قابلیت های فراوان جهت استمرار برنامه‌های دینی ،مذهبی و جهادی را فراهم نماید و موکدا باید گفت اگر همچنان به همان روش های قدیمی اصرارنماییم ، قطعاً در آینده در روند تحولات سیاسی اجتماعی و مذهبی نظار گری بیش نخواهیم بود. 

✍ احمد داغستانی 

جامعه شناس اقتصادی و توسعه